Bağımsız denetimin amacı, şirketler tarafından hazırlanan finansal tablolara yönelik makul güvence vermektir. Finansal tabloların, bağımsız denetçiler tarafından onaylanması üçüncü taraflarca daha kabul edilebilir olmasını sağlamaktadır. Denetim standartlarına uygun olarak yapılması gereken bağımsız denetim çalışmaları, şirketin ve bulunduğu sektörün koşullarına göre yapılmaktadır.
- Sermaye Piyasasısı Kurulu (“SPK”), Kamu Gözetimi Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumu (“KGK”), Enerji Piyasası Denetleme Kurulu (“EPDK”), Kamu İhale Kurumu ve diğer kurum ve kuruluşlarca belirlenen muhasebe ve finansal raporlama kapsamında bağımsız denetim ve raporlama hizmetleri,
- Türk Ticaret Kanunu ve Türk Vergi Kanunlarınca belirlenen muhasebe ve finansal raporlama esaslarına uygun denetim hizmetleri,
- Uluslararası Finansal Raporlama Standartları uygun raporlama ve denetim hizmetleri,
- Özel Amaçlı Denetim Hizmetleri
- İç Kontrol ve Denetim Hizmetleri
Bağımsız denetim, 6102 Sayılı Türk Ticaret Kanunu’nun yürürlüğe girmesinden önce SPK, EPDK ve BDDK kapsamındaki şirketler için zorunluydu. Yeni ticaret kanunun yürürlüğe girmesiyle Kamu Gözetimi Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumu tarafından 2013 yılından itibaren aşağıdaki koşulları sağlayan diğer şirketlerde bu kapsama alınmıştır.
Aşağıdaki üç ölçütten en az ikisinin eşik değerlerini, varsa bağlı ortaklıklarıyla birlikte, art arda iki raporlama döneminde aşan işletmeler müteakip raporlama döneminde denetime tabi olacaktır.
| Dönem | Aktif Büyüklük | Net Satış Hasılatı | Ortalama Çalışan Sayısı |
| 2013 | 150.000.000 TL | 200.000.000 TL | 500 Kişi ve üstü |
| 2014 | 75.000.000 TL | 150.000.000 TL | 250 Kişi ve üstü |
| 2015 | 50.000.000 TL | 100.000.000 TL | 200 Kişi ve üstü |
| 2016 | 40.000.000 TL | 80.000.000 TL | 200 Kişi ve üstü |
| 2018-2022 | 35.000.000 TL | 70.000.000 TL | 175 Kişi ve üstü |
| 2023 | 75.000.000 TL | 150.000.000 TL | 150 Kişi ve üstü |
| 2024 | 150.000.000 TL | 300.000.000 TL | 150 Kişi ve üstü |
FİNANSAL RAPORLAMA
Türkiye’de finansal raporlama 6102 Sayılı Yeni Ticaret Kanunu’nun kabulüne kadar sadece Muhasebe Sistemi Uygulama Genel Tebliğine göre yapılmaktaydı. 6102 Sayılı Ticaret Kanunu’ndan önce, SPK, EPDK ve BDDK hükümlerine tabi olan kurum ve kuruluşların Uluslararası Finansal Raporlama Standartlarına uygun olarak raporlama yapması ve bağımsız denetimden geçirmesi yükümlülüğü bulunmaktaydı.
6102 Sayılı Ticaret Kanunu’nun yürürlüğe girmesiyle, Kamu Gözetimi Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumu (“KGK”) kurularak, KAYİK (Kamu Yararını İlgilendiren Kuruluşlar) dışındaki diğer şirketler içinde yıllık finansal raporlama yükümlülüğü getirilmiş olup, ilgili finansal raporlamanın nasıl yapılacağına ilişkin düzenleme yine KGK’ ya bırakılmıştır.
TÜRKİYE FİNANSAL RAPORLAMA STANDARTLARI
Türkiye Finansal Raporlama Standartları, Uluslararası Finansal Raporlama Standartları’nın Türkçeye çevrilmiş halidir. Finansal raporlama standartlarının esas amacı, şirketin finansal durum ve performansının gerçeğe uygun olarak hazırlanmasıdır. Raporlama standartları şirketlerin resmi kayıtlarının nasıl olacağına değil raporlamanın nasıl olacağını belirler. Bu nedenle uygulanan raporlama standartları sadece şirket tarafından denetime sunulacak raporlar için geçerlidir.
BÜYÜK VE ORTA BOY İŞLETMELER (BOBİ FRS) İÇİN FİNANSAL RAPORLAMA STANDARTLARI
Büyük ve Orta Boy İşletmeler için Finansal Raporlama Standardı (“BOBİ FRS”), KAYİK kapsamında olmayan ve bağımsız denetime tâbi olup Türkiye Finansal Raporlama Standartlarını (“TFRS”) uygulamayan işletmelerin uygulayacakları finansal raporlama çerçevesidir. BOBİ FRS’nin amacı gerçeğe uygun, finansal bilgi ihtiyacına uygun ve karşılaştırılabilir finansal tablolar düzenlenmesini sağlamaktır.
Bu finansal raporlama çerçeve TFRS ile paralellik göstermekte olup, ona göre daha esnek bir raporlama standardıdır. Büyük işletme ve orta büyüklükteki işletmeler için ayrı ayrı yükümlülük ve muafiyetler söz konusudur.

